FAQ - Vanliga frågor


Vilka operativsystem har Nod32 Stöd för?

Windows

Windows 10
Windows 8,1
Windows 8
Windows 7
Windows Vista
Windows XP
Windows Home Server 2003, 2011

MAC

Mac OS X 10.10 - Yosemite
Mac OS X 10.9.x - Mavericks
Mac OS X 10.8.x - Mountain Lion
Mac OS X 10.7.x - Lion
Mac OS X 10.6.x -Snow Leopard

Det finns även stöd för Linux och äldre operativsystem, kontakta oss vid särskilda behov.

Jag har köpt en licens men inte fått mitt användarnamn och lösenord?

Vi skickar ut användarnamn och lösen till den e-post adress du anger vid din beställning.
Kontrollera så det inte hamnat i din skräp-post. Saknar du fortfarande uppgifterna kan du kontakta oss på support@nod32.se

Installationsguiden frågar efter en registreringskod?

Vi skickar ut användarnamn och lösen till den e-post adress ni anger vid er beställning.
Om installationsguiden frågar efter en aktiveringskod backar du ett steg i installationen för att sedan välja alternativet ”Jag har redan en licens”. Du kan nu ange ditt användarnamn och lösenord för att komma vidare i installationen.

Mitt användarnamn/lösenord fungerar inte. Vad gör jag?

Var noga med att skriva in ditt användarnamn och lösenord exakt så som de ser ut.

– Användarnamnet och lösenordet är skiftlägeskänsliga och bindestrecket i användarnamnet är viktigt
– Lösenordet består av tio tecken som samtliga är gemener
– Om du kopierar och klistrar in bör du vara aktsam på att inte markera ett blanksteg för mycket
– Vi använder inte bokstaven L i lösenord (använd siffran ett (1) istället)
– Ett stort 0 är siffran noll (0) medan ett litet o är lilla bokstaven o.



Hur avinstallerar jag mitt gamla antivirus system (tex: Norton, Norman, McAfee)

Använd ett avinstallationsverktyg för att vara säker på att allt av ert gamla antivirussystem blir korrekt avinstallerat.
På följande sida finns det en samling med de vanligaste avinstallationsverktygen för välkända antivirustillverkare:
http://kb.eset.com/esetkb/index?page=content&id=SOLN146&actp=LIST_POPULAR
Om ni inte finner denna länk hjälpsam måste ni kontakta er tidigare antivirusleverantör gällande support på detta.

Hur avinstallerar man NOD32/Eset Smart Security?

För att avinstallera NOD32/Eset Smart Security gör ni följande:
1. Tryck på "START"-knappen och välj "Program"
2. Hitta katalogen "ESET" och där under väljer ni "Avinstallera".
Nu startar programmet som avinstallerar NOD32/Eset Smart Security. Datorn kommer att startas om efter att avinstallationen är klar.

Om ni har problem med den vanliga avinstallationen kan ni köra Esets avinstallationsverktyg

Gör följande:
1. Ladda hem filen http://download.eset.com/special/ESETUninstaller.exe
2. Spara "ESETUninstaller.exe" på skrivbordet
3. Starta om datorn i felsäkert läge enligt steg 1-3
    1. Starta om datorn.
    2. Precis innan Windows startar ska du trycka "F8" - Detta är alltså innan laddningen av Windows börjar.
    3. Välj att datorn ska starta upp i "Felsäkert läge"

4. Kör programmet "ESETUninstaller.exe" som ligger på skrivbordet
5. I programmet, börja med att klicka på "Y" för att gå vidare
6. Skriv sedan "1" (siffran ett), och tryck på Enter för att välja
installationen av NOD32
7. Tryck på "Y" igen för att ta bort programmet
8. Starta sedan om datorn igen

Hur vet jag när jag måste förnya min licens?

Vi skickar ut påminnelser via mail när licensperioden håller på att löpa ut. I det mailet framgår det hur man gör för att förnya sin licens. Även programmet kommer börja varna när det är 14 dagar kvar på licenstiden.


Hur får jag den senaste versionen av NOD32/Eset Smart Security?

1. Öppna din Eset produkt.
2. Klicka på ”Uppdatering” i programmet.
3. Din Eset produkt visar under Produktuppdatering om det finns en nyare version att ladda hem, klicka på Installera.

Hur hittar jag mitt användarnamn i programmet?

1. Öppna din Eset produkt.
2. Klicka på "Inställningar" och sedan "Produktaktivering"
3. Klicka på ”Nästa” knappen på rutan som kommer upp.
4. Här kan du nu läsa ut ditt aktuella användarnamn.


Jag har förnyat min licens men den fungerar/uppdaterar inte?

När man förnyar en licens kan det ta upp till 24 timmar innan programmet börjar uppdatera igen och visar rätt utgångsdatum i programmet.
Om din licens fortfarande inte fungerar efter 24 timmar kan du kontakta oss på support@nod32.se

Jag har köpt ny dator, kan jag flytta mitt antivirusprogram till min nya dator?

Det går jättebra att ominstallera på en ny dator. Du använder samma användarnamn och lösenord. Tänk att avinstallera på din gamla dator så att programmet inte uppdaterar på fler datorer än vad licensen avser.

Ring oss på 08 - 24 04 24 eller   KONTAKTA OSS

OM OSS



Copyright © 2015 NOD32.se All rights reserved.
Auktoriserad distributör under Eurosecure www.eset.se

ÖPPETTIDER

Vardagar: 09:00 - 15:00
Lunchstängt: 12:00 - 13:00
Helgdagar: Stängt